Otázky / odpovede : záchvatovité prejedanie, intuitívne stravovanie



Nenatočíš video na yt??

Určite áno. Vlastne som už začala videami full day off intuitive eating, kde chcem ukázať, že sa dá stravovať pestro a vyvážene. Zároveň chcem, aby dievčatá, ktoré trpeli/trpia záchvatovitým prejedaním a majú strach z jedla videli, že každá z nás to dokáže prekonať, len to chce poraziť svoju vlastnú hlavu. Mám v pláne aj samostatné video o intuitivnom stravovaní, videá ohľadne záchvatovitého prejedania, potom trošku odbornejšie videá, kde využijem poznatky z farmácie a v neposlednom rade dúfam, že raz aj tréningové video.

Ako sa prejavuje záchvatovité prejedanie?

Záchvatovité prejedanie je porucha príjmu potravy, ktorá sa prejavuje silným nutkaním jesť abnormálne množstvo jedla, nezávisle od pocitu hladu. V stave záchvatu úplne ignoruješ signály svojho tela a ješ až do stavu, kedy je ti tak zle, že nie si schopná napiť sa ani vody. Človek zje naozaj kľudne 8000kcal!!! za pár hodín a kombinácia jedál, ktoré v záchvate padne je často šialená. Po jedle sa hneď dostavia výčitky a pocit viny a obvykle následné omedzovanie jedla v kombinácii s extrémnym cvičením. Skrátka myslíš 24hod len na jedlo, všetko súvisí len s jedlom. ZP sa samozrejme spája s úzkosťou a depresiami, stratou kontaktov...

Zaujímalo by ma, či máš ešte teraz niekedy stavy, že sa preješ? Či si niekedy povieš, že kašlať na to, jeden deň sa prejem a potom zase nabehnem na stereotyp, alebo sa držíš toho, že si dopraješ, ale s mierou a nič navyše? Alebo už si to zastavila a vieš kedy povedať dosť?

Nikdy si nepoviem, že kašlať na jeden deň, pretože ZP je zvyk a tento zvyk sa musíš odnaučiť. Nikdy s tým neprestaneš ak si to budeš stále pripomínať, je to rovnako ako u vyliečeného alkoholika, ten sa už nesmie nikdy napiť alkoholu. Spomínam si, že takto skončil jeden s mojich pokusov. Držala som sa jedálničku podľa fitness trénera presne 3 mesiace bez prejedenia. Potom som si dala 1 cheatday /toto už nezaraďujem!/ a následne som zase do toho spadla a mesiac som sa prejedala! Takže snažím sa jesť vyvážene a dať si aj sladké ak mám na to chuť...keď dostanem chuť na koláčik tak vytiahnem kámošku a dáme si. Niekedy si dám samozrejme viac jako len 1 koláčik, ale viem to už úplne korigovať. Od doby, čo som prestala počítať kálorie a obmedzovať sa v jedle, som sa neprejedla...

Jak prosím řešíš to, když máš třeba narodeniny a dostaneš více sladkostí najednou? Dokážeš si to rozdělit do více dní?

Samozrejme, že si to v pohode rozdelím na viac dní. Je to predsa tvoje a nik ti to nezoberie, bude to tam aj zajtra. Ideálne si povbedz toot si tam dnes a to zase zajtra, aspoň sa máš na čo tešiť a tvoje telo sa bude stále držať v norme....

 Ako sa ti podarilo prestať so záchvatovitým prejedaním?

nebolo to jednoduché... a nebolo to na prvý pokus!!! Skúšala som s tým seknúť viackrát, ale vlastne som sa stále obmedzovala a zakazovala si niečo... až vo chvíli keď som zmazala kalorické tabuľky a prestala používať kuchynskú váhu, začalo to mať správny smer. Keď začneš jesť adekvátne, tak, aby si uspokojila svoje fyzické aj psychické potreby, prestane to nutkanie prejesť sa... zo začiatku je to veľmi tažké, pretože človek má strach, že nemá nad sebou kontolu a má stále časté myšlienky na jedlo, ale ver mi....čím dlhšie odoláš pokušeniu sa prejesť, tým si voči tomu odolnejšia. Po 3 mesiacoch som už mala nutkanie len občas, napr. na oslave alebo cez vianoce, ale aj to som nakoniec s pomocou rodiny a muža zvládla....tvoja sila potom len rastie a rastie. V neposlednom rade mi neskutočne pomohol šport!!

Kedy si si prestala počítať kalórie? Prečo si prestala? Nebala si sa priberania? Pribrala si na začiatku? Mala si díky prejídaní nějaké zdravotní problémy?

Kalórie som prestala počítať presne v marci minulý rok. Sekla som s tým preto, že som mala z jedla stále starch a snažila som sa jesť málo...len aby to pokrylo bazálny metabolizmus. Bála som sa jelo pridať. Takto som bola stále v deficite a v konečnom dôsledku som sa prejedla. Samozrejme na začiatku som mala strach, že keď prestanem počítať tak priberiem, ale vieš čo ma ukľudnovalo? Keď som si neustále opakovala, že aj keď jem teraz viac, nikdy to nie ej tak veľa jako v záchvate prejedania. Mojim hlavným cieľom bolo: hlavne sa neprejesť! Na intuitivnom stravovaní som ani na začiatku nepribrala, pretože som sa stále dostatočne hýbala. Váha bola dosť dlho rovnaká a aj po 2 mesiacoch sa výraznejšie začala hýbať a taktiež sa mi upravili chute a nejedla som už ani také veľké porcie ako prvé dni bez kalorických tabuliek. Pri ZP som samozrejme mala zdravotné problémy a to hlavne strašné problémy s trávením a veľmi mastnú pleť.

Schudla si niečo na intuitívnom stravovaní?

Jasné, sama sa pozri a naozaj mám aj dobré výsledky. 




viac na instagrame - verusfight


Nikdy som nebola so svojim telom spokojnejšia a vo fitku sa mi stále darí pridávať na váhach, takže si myslím, že všetko ide správnym smerom...

Si spokojná s intuitívnym stravovaním?

Nadmieru!!! Ako je vidieť v troch videách, ktoré som natočila, snažim sa spraviť si každé jedlo tak, aby som si na tom pochutila. Vďaka tomu, že som relatívne dlho počítala kalórie a sledovala nutričné hodnoty som nadobudla veĺmi dobrý prehľad. Teraz presne viem, čo je zdrojom bielkovín, sacharidov a tukov. Viem, že orechy sú kalorické a nedá sa jesť každý deň polku arašidového másla :-P. Snažím sa hlavne v každom jedle mať dostatok bielkovín a to je základ. Sacharidy a tuky si roložim do celého dňa v závislosti od tréningu. Tak na 85% zaraďujem real food = nutrične hodnotné / základné potraviny a tých 15% si dám to, na čo mám chuť = čokoladicky, koláčik, obšas donut alebo kľudne pizzu...


ďakujem za otázky dievčatá, tento článok vznikol iba vďaka vám...ak vás čokoľvek zaujíma som k dispozícii....




Share this:

CONVERSATION

2 komentárov:

  1. Pekný článok ja mam teraz strašne veľke brucho a to ani nejem veľa, presnejšie mam vysadene lieky na štitnu žľazu koli kontrole a mám pocit že +3kg mat za tyzden naspať súvisí asi s držanim vody v tele tak to veľmi neriešim za dva dni idem na kontrolu a potom už mam svoje lieky tak hadam sa to upraví:)) si super že si to dokazala:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Urcite!!!! ked beries lieky na stitnu zlazu je to s tou vahou trosku ine...ked si to vysadila tak sa trosku spomali ten metabolizmus a telo moze drzat naozaj vela vody...teraz na vahu radsej nelez to sa zrovna s liekmi neboj...

      Vymazat